Efter fyra år är EMO tillbaka i Hannover 18-23 september. Den gigantiska mässan arrangeras som bekant varannat år och arrangemanget delas mellan Hannover och Milano enligt principen två gånger i Hannover, en i Milano i ett rullande schema.
Det har talats om att EMO ska förläggas till Hannover permanent, men avtal finns med Milano till 2027.
Det var 2013 som mässan senast arrangerades i Hannover med 1 990 utställare och årets event ser ut att locka betydligt fler. I april var redan 2 131 företag från hela världen anmälda.
– Hannover fortsätter alltså att vara ”the absolute hot spot” för internationella experter inom metallbearbetning, säger Christoph Miller, Managing Director för EMO Hannover.
Som stöd för detta, har Christoph Miller statistik som visar att den globala verktygsmaskinhandeln ökar kraftigt efter en EMO Hannover-mässa.
För svenska företag är Tyskland en viktig exportmarknad, den andra viktigaste i världen efter USA, och vi importerar också stora volymer i maskiner och verktyg från Tyskland som är vår klart största leverantör på det området, med 29,6 procent förra året. Därför är det kanske inte så konstigt att de svenska besökarna till EMO Hannover också blir stadigt fler. Senast det begav sig i Hannover var 3 730 svenska besökare på plats. De samsades med totalt 142 000 besökare från 110 länder.
Antalet utställande svenska företag ökar också. Drygt 40 av de totalt runt 2 000 utställande företagen kommer från Sverige.
När EMO Hannover presenterade årets mässa vid en presskonferens i maj fanns både utställare och besökare representerade; En av landets få kvarvarande maskintillverkare ABENE Machine, och företagsgruppen Ekets X Uppåkra.
ABENEs försäljningschef Johnny Prydz sitter också som vice ordförande i MTAS (Machine & Tool Association of Sweden), så han har en viss erfarenhet av att arrangera mässor.
– EMO är dock något helt annat, säger Prydz. När jag första gången besökte EMO 1985 var det en chock att se denna enorma mässa och jag undrade hur en kund på en eller två dagar kunde ta in all denna information.
– För oss var det i alla fall ett riktigt lyckat steg att delta på mässan. EMO är en av de allra viktigaste plattformarna för oss.
Johhny Prydz berättar om hur företaget en gång bildades, då innovatören Elias Napoleon Eklund 1938 byggde två maskiner åt en vän. Redan fyra år senare serietillverkades maskiner på AB E.N. Eklunds Mekaniska Verkstad. Första året byggdes 42 maskiner. Till dags dato har företaget levererat runt 8 000 maskiner. Sedan starten i Stockholm har ABENE så småningom hamnat i Valdemarsvik och arbetsstyrkan har dessutom vuxit från en till 220.
Idag tillverkar ABENE uteslutande fräsmaskiner, vars konstruktion gör det möjligt att i en uppspänning bearbeta materialet både horisontellt och vertikalt.
– Vår främsta marknad är exportmarknaden. 2016 levererade vi 98,4 procent av vår tillverkning utomlands.
– Därför är det oerhört viktigt för oss att marknadsföra företaget och våra produkter på internationella plattformar, där vi kan träffa våra potentiella kunder. Att arrangera ett öppet hus och förvänta oss att kunder kommer från hela världen är omöjligt. Då är EMO en lösning. Där kommer berget till Moses.
Läs nyheten om Emo i sin helhet här