I en artikel i Svensk Verkstad Magasin i slutet av april kom kunniga röster till tals angående läget om industrins investeringar inom maskin- och verktygssidan.
Månaderna innan Corona-pandemin spred sig över världen och Sverige, investerade svenska underleverantörer ordentligt i maskiner och verktyg.
– Och även ett par-tre veckor in i pandemin, konstaterade Matts Spångberg på SVMF. Sedan har det blivit spridda skurar…
Spångberg noterar att maskinsidan vek neråt ganska omgående en bit in i krisen, medan verktygssidan istället vände uppåt tvärt.
– Verktygsleverantörerna gick upp kraftigt i början. Mycket tror jag beroende på att tillverkande företag valde att bygga egna lager då de var rädda för att det skulle bli tvärstopp. Dessa förutseende företag drev upp marknaden och det var vissa leverantörer som gick upp både 20 och 30 procent.
– Sedan har det blivit väldigt spridda skurar. De som jobbar hårt mot automotive har ju blivit väldigt drabbade då både Volvo och Scania stängt ner i princip helt och hållet.
– De som är inriktade till andra typer av industri är inte lika hårt drabbade även om de naturligtvis är berörda av pandemin också. Där är det många som fortsätter sin tillverkning.
– Men det är naturligtvis få som driver igenom sina investeringsbudgetar när att är så osäkert som nu.
Många parametrar
Enligt Spångberg finns det många parametrar kring situationen med stillastående fabriker. Inte bara det faktum att bilfabrikerna inte får sina delar från Kina då produktionen inledningsvis låg nere helt.
– Nu är produktionen igång i Kina igen, men nu är problemet distributionen istället. Det står containrar fulla med komponenter till alla kategorier på hamnarna i Asien och det ligger båtar på redden som inte får gå in med tomma containrar .
– En annan orsak till att bilfabrikerna väljer att stänga har säkert också med smittorisken att göra. Utmed monteringslinan står folk tätt och att minska smittorisken kan alltså vara en anledning. Att dra ner hastigheten på bandet kunde vara en åtgärd för att hålla verksamheten igång, men det har man nog inte betraktat som en framkomlig väg.
– En annan parameter är konsumentledet. Även om produkterna produceras nu, så finns det ingen som köper dem.