Besökarna till Elmia Verktygsmaskiner har strömmat in sedan första mässdagen och besöken i montrarna har pågått långt in på eftermiddagarna, även efter stängningsdags. Flera företag har sålt maskiner direkt på plats och många vittnar om stor investeringsvilja inom branschen.
– En stor och tydlig skillnad mellan Elmia Verktygsmaskiner och tidigare mässor är att investeringar i hela produktionsceller kan lösas på plats med hjälp av utställare på de andra mässorna. Kunderna spekulerar inte bara, de vågar göra slag i saken, säger Chris Schmidt, ordförande i MTAS (Machine & Tool association of Sweden), samt vd för Whizcut of Sweden AB.
Chris Schmidt ser glädjande på att besökare från hela landet har infunnit sig på mässan, speciellt från Jönköpingsregionen där man gått ur huse för att finnas på plats.
– Besökarflödet har varit konstant och vi har lyckats få hit många stora bolag. Mässan har överträffat alla mina förväntningar, säger han.
Den röda tråden genom mässan har liksom de parallella mässorna varit digitaliserings framfart, men också om hur Lean Production är en avgörande del i företagens konkurrenskraft.
Elmia Verktygsmaskiner arrangerades av Elmia tillsammans med branschföreningarna SVMF och MTAS.